måndag 31 mars 2008

Allmän egendom



Jag vet inte om det gäller alla nyblivna föräldrar, men jag misstänker att det är vanligare när man har tvillingar; folk som stannar en när man är ute och går med vagnen och vill titta och kommentera. Oftast är det äldre damer som dyker ner i vagnen, och innan man vet order av får man höra allt om deras egna barn/barnbarn.

Det känns nästan som att folk verkar tycka att nyfödda tvillingar är någon slags allmän egendom som man har rätt att inspektera. Alla barn är allas barn, typ.

Visst är det trevlig när man träffar folk man känner, då är det ju självklart att man vill visa upp sina barn. Och ibland kan det också vara trevligt att prata med någon annan tvillingförälder som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Men allt annat än det går oftast över gränsen. Väluppfostrad som man är ler man bara och låter folk få sin nyfikenhet stillad, men egentligen skulle man helst vilja säga "tack, men nej tack".

Och jag har det ändå ganska lätt, de flesta blir bortskrämda av att jag är en pappa som är ute och går med mina barn. Teres blir stoppad mångdubbelt oftare när hon är själv, och det blev hon redan under graviditeten.

Inga kommentarer: